![](https://fundacjamz.com/wp-content/uploads/2024/11/K.Kozielska-1-639x1024.jpg)
fot. Piotr Wręga
Katarzyna Kozielska
Katarzyna Kozielska, zawodowa tancerka, która po wspaniałym czasie spędzonym na scenie jako wykonawca, rozpoczęła karierę jako wielokrotnie nagradzany choreograf mający możliwość tworzenia wielu spektakli dla największych zespołów tanecznych na świecie. W 2001 roku uzyskała Dyplom w ramach Advanced Training Course in Dance Pedagogy w John Cranko Schule, w Sztudgardzie, Niemcy.
Od roku 2019 współpracuje z Ballet Master, Folkwang Universitat der Kunste (Niemcy). Jej portfolio choreograficzne zawiera współpracę z zespołami takimi jak The Stuttgart Ballet, Tulsa Ballet, Hermès, Czeski Balet Narodowy, YAGP, Chemnitz Ballet, Hessisches Staatstheater Wiesbaden, John Cranko Schule, Ballet Augsburg, Youth Project Japonia i Polska, Deutscher Tanzpreis, Noverre – Stowarzyszenie Młodych Choreografów, YAGP Star Gala w Nowym Jorku, Roberto Bolle & Friends, Gala de Danza, Meksyk, Tokyo Star Gala, Ibstage Gala, Barcelona, Birgit Keil Gala, BalletNext, Nowy Jork i wiele innych.
W latach 2000 – 2018 miała pozycję koryfejki w Stuttgart Ballet. Jej kariera taneczna zawiera główne role oraz partie solowe w choreografiach Georgea Balanchina, Maurica Béjarta, Sidi Larbi Cherkaoui, Johna Cranko, Jorma Elo, Williama Forsythea, Michaila Fokina, Itzika Galili, Marco Goecke, Maximiliana Guerra, Sir Kennetha MacMillana, Johna Neumeiera, Márcia Haydée, Uwe Scholza, Christiana Spucka, Petera Schaufussa oraz Glena Tetleya. Specjalnie stworzone role: Alben (Marco Goecke), Firebird (Sidi Larbi Cherkaoui), On Velvet (Marco Goecke), Sweet Sweet Sweet (Marco Goecke), Two at a time (Cayetano Soto), Viciouswishes (Marco Goecke), oraz La peau blanche… (Christian Spuck).
![](https://fundacjamz.com/wp-content/uploads/2024/12/Eligijus-Butkus_foto-Martynas-Aleksa.jpg)
Eligijus Butkus
Po ukończeniu w 1999 roku Litewskiej Narodowej Szkoły Sztuki im. M.K.Čiurlionisa – wydział baletu, został zaangażowany jako tancerz do zespołu baletowego Litewskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu. W roku 2003 został awansowany na stanowisko solisty baletu, a w roku 2010 został pierwszym solistą Litewskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu w Wilnie. Kreował pierwszoplanowe role w baletach z repertuaru klasycznego: „Śpiąca królewna”,„Giselle” „Coppelia”, „La Sylphide” oraz w wielu spektaklach i projektach współczesnych choreografów takich jak Krzysztof Pastor, Boris Ejfman, Anżelika Cholina i inne.
Wraz z zespołem baletowym Opery Wileńskiej uczestniczył w trasach koncertowej po Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Włoszech, Japonii, USA, Chinach, Łotwie, Polsce, Rosji, Słowenii, Turcji, na Węgrzech i w Niemczech. W roku 2006 uzyskał licencjat Litewskiej Akademii Muzyki i teatru jako aktor – tancerz, a w roku 2017 otrzymał tytuł magistra na kierunku aktorstwo i choreografia na tejże uczelni. Jest autorem choreografii Projekt „Dancing Songs” (2011 r) „Niezapomniana muzyka George’a Gerswina i Astora Piazzolli” (2014 r). W 2016 roku otrzymał nagrodę za najlepszy debiut choreograficzny za kompozycję „Black Floor” w projekcie „Creative Impulse”. W tymże roku był wyróżniony Litewską Złota Nagroda Sceniczna w kategorii najlepszy artysta baletu. Jest laureatem wieli innych nagród takich jak Nagroda Przyjaciół Litewskiego Towarzystwa Baletowego w Australii (2002 r), „Opera Lighthouse” nagroda „Baletowa Nadzieja Roku” (2005 r), Litewska Złota Nagroda Sceniczna za rolę Jamesa w Balecie „Silfide” (2009 r) i inne.
Od roku 2016 do chwili obecnej jest Zastępca dyrektora ds. edukacji baletowej w Litewskiej Narodowej Szkole Sztuki im. M.K.Čiurlionisa.
![](https://fundacjamz.com/wp-content/uploads/2024/11/DT_EKR_2888-BW-682x1024.jpg)
Dawid Trzensimiech
Jako uczeń Szkoły Baletowej im. Ludomira Różyckiego w Bytomiu zdobył pierwsze nagrody dwóch kolejnych Ogólnopolskich Konkursów Tańca w Gdańsku oraz Konkursu Tańca „Città di Rieti” we Włoszech. Był też finalistą Międzynarodowego Konkursu dla Młodych Tancerzy „Prix de Lausanne”, otrzymując w nagrodę stypendium do Royal Ballet School w Londynie, gdzie kontynuował i zakończył szkolenie zawodowe.
Bezpośrednio po tym, w 2008 roku związał się z Royal Ballet, gdzie cztery lata później został solistą. Na londyńskiej scenie zatańczył m.in. Księcia w Dziadku do orzechów Petera Wrighta i Jamesa w La Sylphide Bournonville’a oraz partie solowe w baletach Balanchine’a, Dawsona, McGregora, Ratmansky’ego, Tetleya i Wheeldona. Zdobył też III Nagrodę Międzynarodowego Konkursu Tańca w Pekinie (2011). Uczestniczył również w występach zagranicznych londyńskiego zespołu. Od 2014 roku był pierwszym solistą baletu Rumuńskiej Opery Narodowej, gdzie objął czołowe role męskie w tamtejszych realizacjach baletów: Bajadera, Korsarz, Jezioro łabędzie, Don Kichot, Giselle i Kopciuszek, ale także w Córce źle strzeżonej, Małgorzacie i Armandzie oraz w Śnie FrederickaAshtona i w Manon Kennetha MacMillana.
W 2016 roku powrócił do kraju jako pierwszy solista Polskiego Baletu Narodowego. Występował na naszej scenie w głównych rolach męskich baletów: Bajadera, Don Kichot, Korsarz, Dziadek do orzechów, Jezioro łabędzie, Chopiniana, Dama kameliowaNeumeiera i Mayerling MacMillana. Tańczył też partie solowe w Poskromieniu złośnicy Johna Cranko, Chromie McGregora oraz w baletach Krzysztofa Pastora: Burza, Romeo i Julia, Casanova w Warszawie, Dracula, I przejdą deszcze…, Adagio&Scherzo, Moving Rooms i Bolero. Uczestniczył w międzynarodowych galach baletowych w Irlandii, Litwie, Łotwie, Hiszpanii Norwegii i we Włoszech, w Japonii i Korei Południowej oraz w Stanach Zjednoczonych. W 2018 roku otrzymał Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Jana Kiepury jako najlepszy tancerz klasyczny w Polsce. W 2019 roku został pierwszym tancerzem PBN.
Od sezonu artystycznego 2023- 24 otrzymał propozycje od dyrektora Krzysztofa Pastora propozycję kontynuowania swojej więzi z Polskim Baletem Narodowym jako opiekun pedagogiczny nowo powołanej u nas grupy PBN Junior. Obecnie prowadzi lekcje, indywidualne zajęcia doszkalające w technice tańca klasycznego oraz próby repertuarowe juniorów, a także współtworzy program artystyczny grupy.